سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تابستان 1386 -


درباره نویسنده
تابستان 1386 -
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
تابستان 1386
پاییز 1385


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
تابستان 1386 -

آمار بازدید
بازدید کل :65949
بازدید امروز : 4
 RSS 

همدرسى با مرحوم آقاسیدمصطفى خمینى و حضور فعال و مستمر در درسهاى امام خمینى موجب شد تا رهبر انقلاب حضرت امام خمینى (ره) نسبت به حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانی عواطف و علاقه مخصوصى داشته باشند.
پیرامون علاقه امام به ایشان داستان هاى زیادى نقل شده که جریان زیر نیز به نقل از فرزند ایشان (حجت الاسلام والمسلمین جواد فاضل لنکرانى) خواندنى است :ادامه مطلب...


نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3


اطلاعیه  دفتر معظم له مبنی بر وظیفه مقلدان ایشان:

ضمن عرض تسلیت رحلت جانگداز مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی قدس سره الشریف به محضر حضرت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و همه‌ی شیعیان و مقلدان آن بزرگوار، در پی سؤالات مکرر مقلدین آن مرجع فقید، معروض می‌دارد: با توجه به اینکه اکثر مراجع فعلی، بقای بر تقلید از میت را اجازه می‌دهند، لذا مقلدین آن مرجع فقید می‌توانند با توجه به دو نکته زیر بر تقلید ایشان باقی بمانند.

۱ـ بنابر نظر اکثر مراجع فعلی، بقای بر تقلید میت در صورتی که مرجع متوفی اعلم باشد واجب است؛ لذا، در صورت احراز اعلمیت ایشان بقای بر تقلید ایشان لازم است.

۲ـ از آنجا که برخی از مراجع فعلی مورد بقاء را منحصر به مسائلی می‌دانند که بدان‌ها عمل شده و یا مقلد آنها را برای عمل کردن یاد گرفته است، لذا لازم است مقلدین ایشان در غیر این موارد از اعلم مراجع زنده تقلید کنند.
خبر مرتبط:اطلاعیه دفتر معظم له در مورد پرداخت وجوهات شرعیه

منبع: پایگاه آیت الله فاضل لنکرانی



نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3


از اول انقلاب تا به حالا چنین صحنه هایی بارها و بارها در این مملکت تکرار شده و حتی بعضا از این صحنه ها پر شورتر هم بوده اما یه جورایی این تشیع با همه فرق داشت این هم خودش توفیقه دیگه، که انسان مراسم تشیع پیکرش بشه روضه حضرت زهرا(سلام الله علیها). اگه امروز به این همه جمعیت نگاه می کردید و بعد خودتونو می بردیدبه هزار و چهار صد سال پیش، واقعا چه حسی بهتون دست می داد که دقیقا در چنین روزی یگانه زن خلقت تشیع شد اما چه تشیعی در شب تاریک و بدون سر و صدا فقط عده ای از خواص خبر دار شدن و این لکه ننگ بر مردم صدر اسلام ماند، که هیچ کس در تشیع بی بی دو عالم شرکت نکرد وبجز اندکی، کسی بر آن پیکر قد خمیده نماز نخواند اما پس از هزار و چهار صد سال از آن واقعه درست در همان روز پیکر شاگردی از مکتب ایشان تشیع می شود آن هم چه تشیعی شاید جناب آقای فاضل( رحمة الله علیه ) الان نزد حضرت زهرا شرمنده باشند. که بی بی چرا باید برای من چنین تشیع جنازه ای برگزار  شود، ولی شما در شب تاریک و بدون جمعیت تشیع بشید؟
اما باز هم ملت قیور ایران ثابت کرده اند که اگر ان روز بودند نمی گذاشتند نامردی دستش به خانه حضرت برسد چه برسد به اینکه هیزم هم همراه خود بیاورد.
به امید آن روزی که در رکاب فرزند برومندش انتقام ایشان را بگیریم...
 اللهم عجل لولیک الفرج
منبع:خط سبز



نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3


اولین خاطره

همواره در ذهن همه ی ما  اولین ها جایگاه مهمی دارند.

اولین برخورد و دیدار، برای مدت ها ذهنیت منفی یا مثبت می سازند.

اولین باری که خدمت آقا رسیدم برای من خاطره ای شیرین و به یاد ماندنی رقم زد.

در سال های ابتدای طلبگی به همراه یکی از اقوام که از یزد برای تشرف به لباس روحانیت

 و مراسم عمامه گذاری به قم آمده بود به دفتر آقا مراجعه کردیم.

لحظاتی منتظر بودیم تا آقا تشریف آوردند. تمام نگاهم را به این مرد آسمانی دوخته بودم.

یکی یکی اسم ها را می خوانند و مراسم انجام می شد

تا اینکه نوبت به دوست ما رسید اما ناگهان آقا بلند شدند.

شگفت زده شدم که چه شده است که آقا تمام قد ایستادند.

اما زود فهمیدم آقا به احترام عمامه سیاه که نشانه ی سلاله زهرا (س) است

 از جای خود بلند شده اند و بوسه ای از ارادت به آن عمامه زدند.

در مراسم تشییع ناگهان به یاد آن روز افتادم.

آری این مرد بزرگ که احترام فراوانی به فرزندان زهرا (س) داشت

به جا بود که در روز شهادت جده ی سادات هم به خاک سپرده شود.



نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3



نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3


حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در مراسم بزرگداشت

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در مدرسه عالی شهید مطهری به بیان خاطره ای پرداختند:

 

من با آیت‌الله فاضل یک خاطره خصوصی دارم که علاقمندم در تاریخ ثبت گردد :

در جلسه‌ای آیت الله فاضل به بنده فرمودند؛ امروز مقام معظم رهبری به شدت

 مرا احترام می‌کنند و به من انس و علاقه دارند اما من بگویم اگر یک روز

مورد بی‌مهری حضرت آقا هم قرار گیرم باز ایشان را ولی خود خواهم دانست.

فرزند آیت الله فاضل نقل کردند که پدرم مکررا فرموده بودند

که من سه اصل را هیچگاه معامله نخواهم کرد؛ حفظ نظام اسلامی، ولایت فقیه و خط امام.

 منبع: سایت رجانیوز



نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3


چند نکته برای مقلدان آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

 

سوال: آیا می توان از مرجع تقلید میت تقلید کرد؟
جواب: تقلید ابتدایی از مرجع تقلید میت را بیشتر فقها جایز نمی دانند(العروه الوثقی، ج 1، فی التقلید، مسأله 9 و 22)

سوال: بقای بر تقلید میت یعنی چه؟
جواب: مقلد نمی تواند بر فتوای مرجع از دنیا رفته باقی باشد و وظیفه او مراجعه به مرجع زنده است و اگر کسی بخواهد بر فتوای مرجع از دنیا رفته باقی باشد، باید مرجع زنده را نسبت به بقای بر تقلید میت جویا شود.


سوال: حکم بقای بر تقلید میت چیست؟
جواب: بعضی از فقها بقا را مطلقا جایز نمی دانند( چه یکی از دو مرجع زنده و مرده اعم و یا هر دو مساوی باشند) و بعضی بقا را مطلقا جایز می دانند. اما بیشتر فقها اگر مرجع از دنیا رفته، اعلم باشد بقا را به معنای عام جایز می دانند( یعنی؛ بعضی بقا را واجب و بعضی جایز می دانند) و اگر مرجع زنده اعلم باشد، ( بیشتر فقها) بقا را جایز نمی دانند واگر دو مرجع (زنده و از دنیا رفته) مساوی باشند، اختلاف است. (العروه الوثقی، ج 1، فی التقلید، مسأله 9 و 22)

سوال: مقدار بقای بر تقلید بر میت چه میزان است؟
جواب: درباره مقدار بقای بر تقلید میت، آرا و نظراتی در فقه مطرح شده است که عبارت است از:
• می تواند مطلقا در تمام مسایل باقی بماند؛
• فقط در مسایلی که برای عمل فراگرفته می تواند باقی بماند؛
• فقط در مسایلی که عمل کرده باقی باشد؛ ( نظر آیت الله بهجت)
• اگر در بعضی از مسایل به فتوای مرجع از دنیا رفته عمل کرده میتواند در تمام مسایل به فتوای او باقی بماند (حضرت امام )
• اگر به مقدار قابل ملاحظه ای از فتاوای او را عمل کرده و بنا داشته به بقیه نیز عمل کند، می تواند در تمام مسایل باقی باشد.

سوال: اکنون تکلیف مقلدان حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره) چیست؟
جواب: مقلدان آیت الله فاضل لنکرانی در مرحله اول باید به یک مجتهد زنده مراجعه کنند، اگر آن مجتهد زنده بقای بر تقلید از میت را اجازه داد می توانند بر تقلید از آیت الله فاضل لنکرانی (ره) باقی بمانند به شرط این که آیت الله فاضل لنکرانی (ره) از مرجع زنده اعلم باشد.

 



نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3


صبح دوشنبه 28 خردادماه، مراسم تشییع آیت الله العظمی فاضـل لنکــرانی ـ ره ـ  با شکوهی شگفت برگزار می‌شود. بعد از ظهر همان روز، ساعت 5 و 59 دقیقه و 51 ثانیه  قم می‌لرزد. آنقدر شدید که تهرانی‌ها هم متوجه می‌شوند.
عده‌ای از مردم  علت زلزله را کشف می‏کنند! و به نیابت از خداوند اعلام می‏دارند که: «وقتی یه مرجعی فوت بکنه این جوری هم میشه، زلزله میات ... .»

پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله ـ‌ هنگامی که حرف‌های عوامانه عده‌ای را شنیدند متاثر شدند‍‍؛ به مسجد رفته، خطاب به مردم فرمودند:
«ای مردم! آگاه باشید که کسوف یکی از آیات و نشانه‌های الاهی است و هیچ ربطی به درگذشت فرزندم ابراهیم ندارد ... ای مردم! اینها نشانه‏هایی است از خداوند تا شاید آدمیان به خود آیند، ای مردم!‌ ... .»



نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3


حجة الاسلام محمدجواد فاضل لنکرانی در گفتگو با نشریه محلی 19 دی قم، نکات جالبی از جلوه های زهدشیخ جواد فاضل لنکرانی و ساده زیستی والد عطیم الشأن خود را آشکار نمود. نمونه هایی از این نکات به کاربران اخبار شیعیان تقدیم می شود:

* آقا تا سالهای طولانی پس ازازدواج منزل مستقل نداشتند و حتی تا زمانی که تعداد فرزندان ایشان به 5 نفر رسید در دو اتاق از منزل پدری زندگی می کردند. تا اینکه پدر خانم ایشان، منزلی خریدند و در اختیار خانواده قرار دادند.

* آقا قدمی برای رونق زندگی شخصی بر نمی داشتند و اگر اهل خانه در امور معمولی منزل وسیله ای تهیه می کردند که به نظر ایشان لازم نبود بشدت اعتراض می کردند.

* در 10 سالی که از دوران مرجعیت ایشان می گذرد تابستانها به جز چند روزی که برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد مسافرت می کردند بقیه ایام را علیرغم نامساعدبودن آب و هوا در قم می ماندند. این در حالی بود که اسباب آسایش در اطراف قم که آب و هوای خوبی دارد فراهم بود (و نیز بسیاری از بزرگان تابستان را در قم نمی مانند) ولی ایشان می گفتند: "من وقتی می بینم طلبه ها در قم در زیرزمین ها و اتاق های تنگ و تاریک و در فضای محدود زندگی می کنند دیگر آرامش ندارم تا به فکر راحتی خود باشم و به مناطق خوش آب و هوا بروم.

* آقا پس از تصدی مرجعیت به ما می گفتند برای من عبای معمولی تهیه کنید نه از جنس خیلی خوب و گرانقیمت ؛ تا طلبه ها وقتی مرا می بینند تحمل سختی و تنگدستی برایشان دشوار نباشد.

* مهم ترین نکته اینکه: ایشان این همه سادگی و بی آلایشی و فرار از تجملات را در حالی انجام می دادند که هیج اظهار نمی کردند و نشان نمی دادند که من زندگی ساده ای دارم. آقا اصلا تظاهر به این مسأله نمی کردند.

منبع: سایت آیت‌الله فاضل لنکرانی (رحمة‌الله‌علیه)



نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3


به هر طرف که نگاه میکنی خیل عظیمی از جمعیت را مشاهده می کنی که به سمت مسجد حرکت می کنند.پیرمرد عصا به دست ،پیر زن قد خمیده، جوانان دختر وپسر،نوجوانان ،همه در حرکتند،حتی کوچولو ها هم طاقت ماندن در خانه را ندارند .انگار چیزی  در دلهای مردم قم نفوذ کرده که همه اینجور بی تابی می کنند ...
دیشب وقتی  خواستم برای لنکرانی بنویسم هرچه تلاش میکردم بیشتر گیج می شدم توان نوشتن نداشتم.حتی صبح قبل از تشییع هم تمام توانم را بکار گرفتم تا که چیزی بنویسم .امّا ....
امّا حالا که از تشییع جنازه برگشتم دوست دارم فقط بنویسم .
هرچند که نوشتن از مردمی که اینقدر قدر شناس هستند خیلی دشوار هست .مسجد امام حسن عسکری (ع) -میدان مطهری- خیابان اراک-پل حجتیه-میدان شهداء-خیابان ارم و بالاخره حرم مطهر کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س).
 امروز تمام این مسیر حرف از قدر شناسی داشتند هرکجای این مسیر را که نگاه میکردی بوی یکرنگی وهمدلی داشت .تمام قلبها به هم نزدیک شده بودند .وقتی پسرش چند دقیقه ای صحبت کرد تمام جمعیت به گریه افتادند بخصوص که از پدرشان گفتند :که دائما نصحیت
 می کردند:فاطمیه را احیاء کنید . اینجا بود که دلیل افتخار تشییع در  روز شهادت حضرت فاطمه زهراء را می فهمی .
امّا سخن آخر:
کور شود آن چشمی که نمیخواهد عظمت و ارزش علماء و حافظان دین را ببیند.کر شود آن گوشی که نمیخواهد ندای حق طلبی بزرگان دین را بشنود
لابد می پرسی چرا سخن آخر اینجور ی؟
پس یکی از کامنت های اینجا رو حتما بخونید

 



نویسنده : مجتبی شفیعی » ساعت 12:19 صبح روز یکشنبه 86 تیر 3


   1   2      >